how to: 4 goede gewoontes voor je relatie

Zoals sommigen van jullie wellicht hebben gezien, zijn wij ons huis aan het verbouwen. Een verbouwing die begon met een klein idee en eindigt in grote chaos. Dat is verbouwing altijd voor ons: grote chaos, veel stress. Ik flierefluit met een kwast door het huis en manlief is één grote bonk verbouwingsfrustratie, maar samen krijgen we toch altijd ongeveer evenveel gedaan. Niet op de meest gezellige manier natuurlijk: verbouwen zit simpelweg niet in ons DNA. Om het toch leuk te houden, vallen wij in stressvolle periodes vaak terug op onze rituelen: simpele gewoontes die onze relatie net wat leuker maken. De truc is om goede gewoontes te ontwikkelen in je relatie tijdens een periode dat het goed gaat. Daar kun je dan op terugvallen als het een keertje niet goed gaat.

Goede gewoontes zorgen ervoor dat jullie je allebei goed voelen in de relatie, dat je blijft communiceren en dat je samen leuke dingen blijft doen. Dit zijn onze 4 goede relatiegewoontes.

1. date night

Extra belangrijk voor alle drukke mama’s: elke week een avondje samen, met z’n tweeën. Natuurlijk hoef je niet elke week een oppas in te huren. Wij doen het zo: elke zondag maak ik iets makkelijks voor de kinderen en zij gaan dan op tijd naar bed. Als de kinderen op bed liggen, gaan manlief en ik samen de keuken in: met een glaasje wijn en een kaasje, lekker koken en bijkletsen. Het heeft iets heel romantisch en een beetje ‘zoals vroeger’, om zonder de stress van kinderbedtijd uitgebreid te tafelen. Het is het perfecte moment om na een drukke week weer even op één lijn te komen.

2. focus op de positieve kanten (niet de negatieve)

De wallen hangen onder je kin, je hebt spuug op je schouder en zoonlief gooit zijn aardappelpuree tegen de muur aan. Vermoeidheid en frustratie maken je meestal geen leuker mens. Ik word een vreselijke zeur als ik moe ben en dan is het moeilijk om de dingen nog van de zonnige kant te bekijken. Daarom is dit ook in het bijzonder een gewoonte die je moet oefenen, als ware het een spier die je traint, en als je er nu mee begint, heb je er in tijden van (relatie)stress veel baat bij.

In plaats van zeuren over de kaas die hij vergeten is, kun je hem ook bedanken voor de fles wijn die hij voor je heeft meegenomen. In plaats van zeuren over de vieze luiers die er nog liggen, kun je ook waarderen dat hij de kinderen verschoond en aangekleed naar beneden heeft gebracht zodat jij nog een half uurtje langer kon blijven liggen. Kijk eens om je heen en probeer zijn acties in een positief daglicht te zien… zowel je partner als jijzelf zullen er veel vrolijker van worden.

how to: 4 goede gewoontes voor je relatie

3. lach!

Humor vind ik één van de belangrijkste eigenschappen in mijn relatie, en er is niks beter dan een suffe discussie op te lossen met een hilarische opmerking. Samen in de slappe lach neemt letterlijk de druk van je schouders en je voelt je meteen een stuk lichter. Vind je het lastig om de overgang te maken van donker humeur naar zonnig giecheltje? Komische opmerkingen van de kinderen werken altijd, en als je het echt niet meer weet is kietelen ook een uitstekende optie. (Ja, echt! Geen grapje: wie gekieteld wordt, kan niet chagrijnig blijven. Bovendien, als je je kinderen inzet, heeft de hele familie lol.)

4. Let’s get physical, physical!

Had jij ooit deze clip gezien? Ga kijken! Goed voor een glimlach op je gezicht :) 
Kietelen is niet alleen een goede manier om de ander aan het lachen te krijgen, het werkt ook om fysiek dicht bij je partner te blijven. Net als een kus als je partner thuiskomt van z’n werk (eerst jij, dan pas de kinderen). Lichamelijk contact is zo belangrijk om je verbonden te (blijven) voelen in je relatie. Sex is fijn, natuurlijk, maar niet altijd het eerste waar je zin in hebt als je allebei moe, gestrest en gefrustreerd bent. Zorg er daarom voor dat je vaste momenten hebt waarop je toch contact maakt: ’s ochtends tegen elkaar aankruipen in bed, die kus als je naar je werk gaat, uitgebreide knuffelsessies.Wat je ook doet, kies iets en maak er een ritueel van, zodat je ook in tijden van relatiestress nog met elkaar in contact blijft.

Wat doe jij om je relatie gezond te houden?

You may also like...

2 Responses

Geef een reactie