begin met deze simpele gewoonte voor een gelukkiger leven

Colours Geluk is bijna net zo moeilijk definieerbaar als liefde, en toch wil iedereen er graag meer van. En hoewel we het op de gekste plekken hopen te vinden (in die nieuwe schoenen, of in een fles wijn bijvoorbeeld), blijkt vaak dat de meest complexe levensvragen het meest simpele antwoord hebben. Zo ook de vraag ‘hoe word ik gelukkig?’, wat misschien wel de meest gestelde vraag is, uiteraard na ‘wat is de zin van het leven’ (weet iemand het al?). De volgende oefening (aangeraden door Martin Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie) maakt je niet alleen gelukkiger, maar ook gezonder, slanker en rijker.* Al geruime tijd zijn de zogenaamde gratitude journals helemaal hip en hot op de internets, maar deze hype is niet zomaar. Het bijhouden van een (dag)boek waarin je opschrijft waar je dankbaar voor bent, maakt je op de lange duur gelukkiger en minder gevoelig voor depressie. Er zijn zelfs claims dat deze gewoonte bijdraagt aan aan je gezondheid, maar zeker is in ieder geval dat het positief is voor je geluksgevoel. Dit schrijft Martin Seligman in zijn boek Flourish, die daarin bouwt op zijn jarenlange ervaring en onderzoek in de psychologie. De oefening is snel en simpel en een fijne afsluiter van een lange dag, en bovendien merk je direct de positieve effecten van dankbaarheid. Stap 1 is het opschrijven van 3 dingen waar je vandaag dankbaar voor bent, maar stap 2 is niet minder belangrijk! Stap 2 is het beantwoorden van de vraag waarom iets is gebeurd. Beantwoord deze vraag voor elk van de 3 dingen die je bij stap 1 hebt opgeschreven. Dit helpt je echt bewust te zijn van de oefening, en niet gauw iets op te krabbelen terwijl je ene oog al dicht is. Als je het fijn vindt om elke dag te schrijven, kan dat natuurlijk, en dat is ook de regelmaat die Seligman aangeeft, maar uit recent onderzoek van Sonja Lyubomirsky blijkt dat 1 keer per week de ideale regelmaat is om je gratitude journal te schrijven. En nu jij! Hou je al een gratitude journal bij? Of ga je toch voor die fles wijn om gelukkiger te worden? Laat je mening achter in de comments, ik hoor het graag! *Oké, misschien alleen gelukkiger. Maar toch. NB. Hier lees je meer over Seligman, plus nog een oefening om gelukkig(er) te worden. foto: Camdiluv ♥ via Compfight

2 Responses

  1. Linda schreef:

    Dat is een mooie oefening, ga het zeker een keer proberen.

Geef een reactie