je (digitale) leven organiseren

twitter vintage

Mijn impulsieve hoofd vol plannen en ideeën is meestal een lust, maar soms een last. Als mijn hoofd weer eens overloopt bijvoorbeeld, en ik niet weet waar ik moet beginnen. Om mezelf een beetje in het gareel te houden, leg in mijn leven in handen van een aantal hele fijne online producten, waar ik inmiddels echt niet meer zonder kan.

Voor wie ook zo’n overlopend hoofd heeft, of gewoon geïnteresseerd is in een manier om haar leven te digitaliseren, blijf lezen. Omdat ik graag nieuwe dingen uitprobeer, weet ik inmiddels wat wel en niet werkt, en misschien heeft iemand anders er ook wat aan. Dit zijn de producten die ik gebruik, en die ik kan aanraden. Een kort overzicht van de producten en de manier waarop ik ze gebruik.

1. Evernote

Evernote is mijn digitale archief, en dat van vele, vele anderen. Je kunt gratis een account aanmaken en je archief vervolgens organiseren in verschillende notebooks. In die notebooks kun je steeds notities plaatsen, die je dan ook nog weer kunt voorzien van labels (tags). Je kunt het min of meer zien als een digitale versie van je papieren archief: een kast vol mappen, waar je je notities (facturen, afschriften, enzovoorts) in kunt plaatsen. Voor wie ook enigszins bekend is met GTD (Getting Things Done: het systeem en gelijknamige boek van David Allen), Evernote werkt perfect als ondersteuning voor je eigen GTD-systeem. Ik gebruik grotendeels de methode zoals die hier staat uitgelegd. De kracht van Evernote ligt vooral in het feit dat het te gebruiken is op je desktop, telefoon (iPhone/Android) en iPad én dat alles makkelijk te doorzoeken is, maar Evernote is eigenlijk alleen handig als je Evernote dagelijks gebruikt. Hoe meer je er mee werkt, hoe meer het in je voordeel zal werken. Projecten waar ik aan werk, organiseer ik allemaal via Evernote. Onze hal bijvoorbeeld moet binnenkort compleet vernieuwd. Op Evernote heb ik een label aangemaakt voor dit project en alles wat relevant is, wordt in een notitie gezet en met dat label aangeduid als behorende bij dat project. Met mijn telefoon maak ik in de bouwmarkt een foto van wandtegels die ik wil gebruiken in het toilet, en ik upload direct naar Evernote. Met de Web Clipper van Evernote kan ik tijdens het browsen direct een notitie maken van mooi laminaat dat ik ergens zag, en in een aparte notitie maak ik een begroting en een stappenplan om het overzicht niet kwijt te raken.
Waar ik Evernote ook graag voor gebruik, is als archief voor al mijn bonnen. Niet van de boodschappen natuurlijk, maar wel van alles waar garantie enigszins van toepassing is. Ken je dat, dat je nieuwe gave trui ineens uit elkaar valt, drie dagen nadat je de bon hebt weggegooid? Nou, no more dus, want van al die bonnen maak ik een foto en die sla ik op in Evernote. Bovendien kan Evernote zoeken, ook in tekst in foto’s, dus je vindt zonder problemen terug wat je zoekt.

2. Dropbox

Ook zo’n digitaal archief, feitelijk. Oftewel, je ‘Mijn documenten’, maar dan in de cloud. Ik ben nooit zo heel gek geweest op Dropbox, maar wat wel heel fijn is, is dat je Dropbox op je telefoon kunt installeren en dan de automatische camera upload kunt gebruiken om alle foto’s die je met je telefoon maakt (dat zijn er dus heel veel, in mijn geval) veilig te synchroniseren met Dropbox. Mocht die telefoon gestolen worden of plotseling in een wc vallen (je weet het niet, met kinderen!), dan ben je je foto’s in elk geval niet kwijt. Een hele geruststelling.

3. Pocket

Pocket is een plek waar je al die dingen neerlegt die je nog wel wilt lezen, maar waar je nu even geen tijd voor hebt. Ik gebruik de app op mijn telefoon en de Save to Pocket app in de Chrome browser om te voorkomen dat mijn hoofd volstroomt: als ik iets zie wat ik later wil lezen of gebruiken, bijvoorbeeld als inspiratie voor dit blog, maar ik ben net aan het werk met iets anders, dan bewaar ik de pagina in Pocket en kan ik met een gerust hart verder gaan waar ik mee bezig was. Als ik later tijd heb, bezoek ik de wachtrij in Pocket om te zien wat ik allemaal bewaard had, en dan kan ik vervolgens lezen en/of verwerken. Ideaal om de rust in je hoofd te bewaren.

Zo, dat is de hoofdmoot. Hopelijk heb je hier wat aan. Natuurlijk is er ook Flickr, Chrome, Gmail, Wetransfer, Instagram, en ga nog meer even door. Die bespreek ik niet omdat ze misschien teveel voor de hand liggen (?) of omdat ik ze slechts sporadisch gebruik. Mocht iemand iets meer willen weten over het gebruik van het een of het ander, neem gerust even contact met me op of laat een bericht achter in de comments!

Geef een reactie