Netflix: Miss Representation – review

 

netflix-logoWie een beetje de hedendaagse adviezen volgt van allerhande opvoed-experts, weet dat (veel) tv kijken slecht is voor een kind. Niet goed voor de fantasie, het maakt kinderen lui, ze moeten buiten spelen… ga zo nog maar even door. Ik ben het daar toevallig niet mee eens.

Ik denk zelfs dat de kinderseries die tegenwoordig gemaakt worden, zo enorm educatief verantwoord zijn, dat ze er haast nog meer van opsteken dan tijdens een gemiddelde week op school. (<– ok, overdrijven is ook een vak.)

Hoe dan ook, wij kijken graag televisie. Manlief en ik, wij zijn d’r van. Series en films, documentaires, kom maar door. Logisch dus dat wij ons meteen abonneerden op Netflix, toen dat beschikbaar werd in Nederland. En logisch dus ook, dat onze kinderen veel Netflix kijken. Eigenlijk wordt er bij ons zelden nog ‘normale’ televisie gekeken. De overdaad aan reclames zorgt er meestal voor dat ik na een kwartier al geïrriteerd raak.

Netflix it is dus! En aangezien het altijd fijn is om te horen wat anderen leuk vinden, wil ik de komende tijd graag wat favorieten reviewen, die je anders misschien niet zo gauw zou kijken.

Deze week zag ik de documentaire Miss Representation. Een documentaire van ongeveer anderhalf uur waarin wordt uitgelegd hoe de media het beeld van vrouwen beïnvloed.

miss-representation-620x400_0

De documentaire is gemaakt door een vrouw die in verwachting was van een dochter, en zich openlijk begon af te vragen in wat voor wereld ze die dochter moest grootbrengen. Een vraag overigens die ik me ook regelmatig stel, ook als moeder van twee jongens. De documentaire vervolgt langs allerlei media experts en actrices en presentatoren, en laat op soms heel confronterende manier zien op wat voor manieren vrouwen anders worden gewaardeerd dan mannen in media. De soms subtiele vormen van seksisme vond ik echt shockerend, en daarom alleen al de moeite waard om te kijken.

Ook al kun je natuurlijk wel raden wat de rode draad is door deze documentaire, toch kan ik je ‘m enorm aanraden. Het is zo goed om af en toe eens met je neus op de feiten gedrukt te worden, en ik was er enorm van onder de indruk. Als meer vrouwen dit soort informatie hebben, en er actief wat mee doen, dan zou de (media)wereld er misschien anders uit zien.

Ook zien? Hier kun je je aanmelden voor Netflix (vanaf 7,99 per maand!).*

nancypelosi

*Nee, dit is geen gesponsorde post. Ik ben gewoon fan van diensten zoals deze die je leven zoveel makkelijker en leuker maken. Net als Spotify bijvoorbeeld, maar dat is iets voor een andere keer.

1 reactie

  1. Annelies schreef:

    Hier grote fans van Netflix.
    Op tv zie je meer reclames dan programma’s en de World of Warcraft reclames op Youtube hebben hier al heel wat schrik veroorzaakt. Misschien een eng idee dat ze veel van je weten? Je kabelmaatschappij en TV leverancier weten het ook allemaal.
    Bij Netflix weet je wat je krijgt en zijn de voorstellen afgestemd op wat je al aan het kijken bent. Dat is wel zo veilig voor kinderoogjes.

Geef een reactie