efficiënter luisteren met deze 5 coachtechnieken

Vanochtend was ik bij de huisarts. Niks ernstigs; Kees heeft een ontstoken oog, we kregen een zalfje en konden weer op huis aan. Het punt met deze huisarts is dat zij, als huisarts, absoluut fantastisch is. Ze luistert naar je, neemt al je klachten serieus, neemt echt de tijd voor je. En in dat laatste schuilt nu juist het probleem. De wachttijden zijn namelijk verschrikkelijk. We hadden vanochtend bijvoorbeeld om 10.50 uur een afspraak en we werden om 12.00 uur binnen geroepen. Dat is dus bijna 5 kwartier vertraging, en dat is niet ongewoon.

Ik zag het niet direct zitten om mijn huisarts eens feedback te geven, maar het inspireerde me wel tot het schrijven van dit artikel. We hebben allemaal wel eens te maken met mensen die maar door blijven praten (of zeuren) of die niet zo goed to the point kunnen komen. Zeker in een zakelijke setting is dat vaak zonde van je tijd (en als je huisarts bent is dat ook nog eens zonde van de tijd van alle patiënten die wachten tot ze aan de beurt zijn). Daarom deel ik vandaag 5 coachtechnieken die je helpen om sneller tot de kern van de zaak te komen.

efficiënter luisteren met de 5 coachtechnieken

waarom een goede coach je niet uit laat praten

Als personal coach wil ik het allerbeste voor mijn cliënten, en hen laten uitpraten is zelden het allerbeste. Ten eerste gewoon omdat tijd=geld. Zo simpel is het. Iemand investeert een aanzienlijk bedrag en verwacht daarvoor dan (terecht) uitstekende dienstverlening. Bijkletsen kan wel met je vriendinnen, ik ben er om te achterhalen wat je écht wilt.

Ten tweede is iemand maar eindeloos laten praten bijna nooit de weg naar inzicht. Iedereen heeft een verhaal, en iedereen probeert om de gebeurtenissen in je leven of de keuzes die je maakt in te passen in dat eigen verhaal. Inzicht ontstaat als je stilstaat en eens op een andere manier naar die gebeurtenissen en keuzes kijkt. Dat is in je eentje knap lastig, maar dat is precies waar ik je als coach mee help. Als ik je laat uitpraten, lukt dat nooit.

Gelukkig heeft een personal coach allerlei technieken tot haar beschikking om door een verhaal heen te prikken en/of tot de kern te komen. Mensen vertellen vaak lange verhalen omdat ze het zelf niet zo goed weten of omdat ze zichzelf ergens van proberen te overtuigen. Als jij die ander duidelijkheid kunt bieden, zijn jullie daar allebei mee gebaat. Zo doe je dat.

hoe je tot de kern komt

  1. Onderbreek de ander. Dit lijkt misschien een beetje bot in het midden van een verhaal, maar het is de meest effectieve manier om tot de kern te komen. Als je het moeilijk vindt om iemand te onderbreken, kun je dat het beste inleiden door simpelweg te zeggen dat je gaat onderbreken. ‘Ik ga je even onderbreken.’ Daarna kun je een vraag stellen ter verduidelijking of om samen te vatten. Zeg bijvoorbeeld ‘Als ik je goed begrijp, dan…?’ Daarmee toon je ook aan dat je daadwerkelijk geluisterd hebt, en dan is de onderbreking zelf niet zo vervelend.
  2. Verwijs naar wat belangrijk is voor de ander. “Hoe houdt dit verband met …?’ Vooral als je iemand goed kent. ‘Hoe houdt dit verband met jouw idee van gezond leven?’ als je beste vriendin jou (en zichzelf) er keer op keer van probeert te overtuigen dat dat glaasje wijn of die borrelhapjes misschien wel kunnen.
  3. Perspectief bieden. ‘Hoe zou je over 5 jaar op deze situatie terugkijken?’ Niet zo zinvol voor een huisarts, wel voor iemand die zichzelf dreigt te verliezen in een moeilijke situatie nu. Perspectief bieden betekent vaak spanning wegnemen, en het maakt iets wat nu heel groot lijkt, ineens veel minder belangrijk. De details vallen dan weg, en wat overblijft van het verhaal is datgene wat echt belangrijk is.
  4. Een keuze bieden. ‘Wat zou je doen als…?’ Als je alle geld van de wereld had, als je mocht kiezen, als je baas je niet tegenhield…vul maar in. Een keuze bieden betekent belemmeringen (tijdelijk) wegnemen waardoor het ineens veel duidelijker is waar iemand naar toe wil. De vraag is dan niet langer ‘Wat moet ik doen’ maar meer ‘Hoe kom ik daar?’
  5. Tot slot, de ultieme vraag: ‘Wat wil je écht?’ Niet te vaak gebruiken, maar op de juiste momenten kan het een doorbraak teweegbrengen. Zet hem in als je gesprekspartner in een dilemma zit of iets voor zichzelf probeert goed te praten.

Kun je een situatie bedenken waar je deze technieken kunt inzetten? Hoe ga je dat doen? Laat het me weten in de comments!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie